SF tim
* 18.11.2019. 14:03:45
napredna pretraga  
Dobro došli, Gost. Molimo vas prijavite se ili se registrujte.
Da niste izgubili svoj aktivacioni e-mail?

Prijavite se korisničkim imenom, lozinkom i dužinom sesije
Vesti: Fan forum SF fanova. Smile
 
  Portal   Forum   Pomoć Pretraga Igre Prijavljivanje Registracija  
Stranice: [1]   Idi dole
  Štampaj  
Autor Tema: Ursula Legvin (Ursula K. Le Guin)  (Pročitano 8032 puta)
0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.
MasterYoda
Jedi Council Member

predsednik


Poruke: 4.365
Ugled: +32/-5
Starost: 65
Lokacija: Very Far Away from Anywhere Else
Pol: Muškarac
Van mreže


« poslato: 14.12.2006. 11:05:17 »


Ursula Kroeber Le Guin (rođena 21.oktobra 1929) je američki autor. Piše novele, poeziju, dječje knjige i eseje ali je najpoznatija po svojim SF i Fantazi novelama i kratkim pričama.

Iako je prvo djelo objavila daleke 1960, i danas je cijenjena kao jedan od najboljih savremenih SF & F autora, poznata po svom primjerenom stilu i po istraživanju taoističkih, anarhističkih, feminističkih, psiholoških i socioloških tema. Dobitnica je više Hugo i Nebula nagrada. Dobila je i Gandalf Grand Master nagradu 1979. i Grand Master nagradu američkog udruženja SF&F pisaca 2003. godine.

Biografija

Rođena je i odrasla u Berkliju, Kalifornija, kao dijete antropologa Alfreda L. Krebera i pisca Teodore Kreber. Kao veoma mlada pokazala je interes za pisanje pa je već s jedanaest godina poslala prvu svoju priču magazinu Astounding i bila odbijena.

Završila je studije na Kolumbija univerzitetu i nastavila studirati u Francuskoj gdje je i upoznala istoričara Čarlsa Le Guina. Vjenčali su se 1953.

Njeni prvi radovi (nešto malo objavljeno je tada a većina mnogo kasnije u Orsinijanskim pričama-Orsinian Tales i Malafrena) nisu bile SF nego priče smještene u imaginarne zemlje. Početkom šezdesetih vraća se svom ranom interesu za SF da bi slavu stekla romanom Leva ruka tame (The Left Hand of Darknes) objavljenim 1969, za koji je dobila i Huga i Nebulu.

Od 1958 živi u Portlandu, Oregon. Ima troje djece i tri unuka.

Teme

Mnogi njeni SF radovi u čvrstoj su vezi s sociološkim naukama uključujući sociologiju i antropologiju smještajući je u podkategoriju mekog SF-a. Njeno pisanje često prikazuje neobične vanzemaljske kulture prenoseći poruku o našoj vlastitoj kulturi: primjer je istraživanje seksualnog identiteta kroz hermafroditske rase u Levoj ruci tame.

Ursulini ekumenski svjetovi

Većina Ursulinih SF radova, uključujući nagrađene Leva ruka tame i Dispossessed (Čovek praznih šaka) postavljene su u buduću galaktičku civilizaciju labavo povezanu kooperativnim tijelom koje ona naziva Ekumen. Ekumen ni u kom smislu nije vlada. To je kanal za razmjenu informacija, dobara i uzajamno razumijevanje različitih kultura.

Romani Leva ruka tame i Svet se kaže šuma (The Word for World is Forest) bavi se posljedicama koje donosi ekumenski poslanik (mobil) svojom pojavom na izolovanim planetama i kulturnim šokom koji izaziva.

Le Gvinova je poznata po sposobnosti da stvori vjerodostojne svjetove nastanjene dopadljivim karakterima (nezavisno od toga da li su oni, u tehničkom smislu, ljudski). Njeni svjetovi vjerodostojni su zbog pažnje koju posvećuje izgradnji njihovih međusobnih odnosa u svakodnevnom životu. Često istražuje kulturne i političke teme iz veoma nezemaljske perspektive. Mnoge od njenih kratkih priča postavljena su bliže, u naš svijet, u neposrednu prošlost ili blisku budućnost.

Značajna crta njene koncepcije, koja smiješta njene radove van glavnog toka tvrdog SF-a, je da niti njena stara imperija niti Ekumen ne posjeduju tehnologiju putovanja bržeg od svjetlosti (FTL). Politički napredni Ekumen uspijeva tamo gdje je stara imperija pala samo zbog posjedovanja mogućnosti trenutne međuzvjezdane komunikacije pomoću uređaja nazvanog ansibl. Pronalazak ovog uređaja okosnica je romana Čovjek praznih šaka a konsekvence na cijeli Ekumen sistem najbolje su oslikane u Svijet se kaže šuma.

Pozadina cijele priče je galaktička imperija osnovana na planeti Hain. Mnogo milenijuma širila se daleko kroz galaksiju ali se, zbog neposjedovanja FTL putovanja ili komunikacija konačno katastrofalno urušila. Mnogo hiljada godina stanovništvo udaljenih svjetova živjelo je u izolaciji od centralne galaktičke civilizacije, gubeći sva znanja o svom porijeklu, vraćajući se u arhaične oblike civilizacije i tehnologije.

Carstvo Zemljomorja

Okosnicu fantazi djela Ursule Le Guin čini serijal o Zemljomorju (Earthsea).

Zemljomorje je izgubljeni arhipelag hiljada ostrva okruženih neistraženim okeanom. Nije poznato da li postoje druga kopna osim tog arhipelaga. Ona su samo opisana kao zemlje negdje iza zapada, gdje caruju zmajevi.


Svjetovi koje osmišljava i prikazuje Ursula K. Le Gvin su cjeloviti, sa svim elementima geografije, istorije, kulture, politike i svakodnevnog života. U potpunosti su funkcionalni i čitaocu je lako uživiti se u njih. Mogao bi se i uklopiti (kada bi jednom savladao jezičku barijeru) u sve isprepletene odnose likova i situacija, svakodnevnog i manje svakodnevnog života u njima.

Ursulin stil mekog SF-a, s upotrebom tehnologija samo u onom obliku i količini koliko je to neophodno da bi sama priča bila funkcionalna, daje okvir za prenošenje savremenih političkih, ekonomskih, istorijskih, etničkih i socijalnih odnosa u jednu drugačiju, često radikalniju situaciju, gdje to dolazi do potpunog izražaja. Radikalnije sredine više ističu pojedine osobenosti pa je i analiza istih lakša a razumijevanje potpunije.

Uzmimo samo The Left Hand of Darkness i odnose Karhide i Orgorejna. Nastao u vrijeme žestokog hladnog rata, roman prenosi odnose zemaljskih velesila u krajnje negostoljubivu hladnu klimu Getena/Zime.

Ili, u The Word for World is Forest, koja preslikava odnos imperijalističkih eksploatatorskih uprava prema kolonijama, smještajući radnju u sredinu krajnje bogatu resursima koji su eksploatatorima potrebni (u ovom slučaju drvetu).

Iako lično mnogo više volim tvrđi SF, u romanima Hainskog ciklusa pronašao sam ono nešto što izaziva čitanje u jednom dahu, da bi se vidjelo šta se dešava dalje, i ponovno vraćanje na te romane da bi se, prilikom kasnijeg čitanja, svi odnosi mogli pažljivije sagledati.

Romane o Zemljomorju nisam čitao. Jednostavno, nisam imao vremena, a i ne volim baš mnogo zmajeve, čarobnjake i slične teme (osim ako je u pitanju dobro urađen film).


Ansible

U SF literature ansibl je hipotetički FTL komunikacioni uređaj. Ime mu je dala Ursula K. Le Gvin u svojm romanu Rocannon’s World 1966, kao derivate pojma answerable (podrazumijevajući uređaj koji omogućava korisniku da dobije odgovor na svoju poruku u razumno kratkom vremenu,  i u međuzvjezdanim rastojanjima). Njen Hugom I Nebulom nagrađeni roman iz hainskog ciklusa iz 1974. godine, The Dispossessed priča priču o procesu nastanka tog uređaja.

Ime i osnovnu funkciju uređaja pozajmili su od nje mnogi SF autori kao što je Frank Herbert, Orson Scott Card, Elizabeth Moon, Vernon Vinge, L.A. Graf, Dan Simmons i Philip Pullman. Druge SF priče imaju uređaje sa sličnom funkcijom ali drugim imenom (subspace radio u ST serijalu, npr.).

Sličan uređaj opisao je James Blish 1954. u svojoj prići Beep, nazivajući taj uređaj Dirac-ov komunikator. I veliki Asimov u svojoj Zadužbini ima sličan uređaj, nazivajući ga hyper-wave relay. Danas se sve češće u upotrebi nalazi izraz FTL komunikator (Faster-then-light-communicator).

Za razliku od većine drugih sličnih uređaja, ansibl poruke prenosi trenutno omogućavajući dvosmjerni “razgovor” bez obzira na udaljenost. Uređaj radi na principu istovremenosti (simultaneity – osobina dva događaja da se događaju istovremeno u nekom referencijalnom sistemu), na mnogo načina slično gravitaciji, prenoseći poruke bez prenosa bilo kog oblika energije. Jedan uređaj mora biti postavljen na planetu s velikom masom a drugi može biti mobilan. Prenos se vrši veoma uskim propusnim opsegom pa se ne prenosi glas. Zbog toga je uređaj opremljen tastaturom i ekranom za prenos tekstualnih poruka.

Danas nije poznat način na koji bi se mogao napraviti ovakav uređaj. Dok danas važeće fizičke teorije nisu apsolutno isključile takvu mogućnost, specijalna teorija relativnosti predviđa da bi takav uređaj omogućavao i komunikaciju kroz vrijeme donoseći uzročno/posljedične probleme (casuality). Iz tog razloga većina fizičara smatra takav uređaj nemogućim. Detalje o nekim savremenim teorijama i istraživanjima možete naći ovdje (na engleskom).
« Poslednja izmena: 17.12.2009. 23:48:37 od svetlost lutalica » Sačuvana

Čovek se ne bori s rupom iskopanom na pogrešnom mestu, nego s budalama koje su je iskopale. Rupu jednostavno zatrpava.
MasterYoda
Jedi Council Member

predsednik


Poruke: 4.365
Ugled: +32/-5
Starost: 65
Lokacija: Very Far Away from Anywhere Else
Pol: Muškarac
Van mreže


« Odgovor #1 poslato: 14.12.2006. 11:07:53 »

Bibliografija Ursule K. Le Gvin

Zemljomorje (fantasy)
  • Romani
    • A Wizard of Earthsea, 1968
    • The Tombs of Atuan, 1971
    • The Farthest Shore, 1972 (Dobitnik National Book Award)
    • Tehanu: The Last Book of Earthsea, 1990 (Dobitnik Nebula Award)
    • The Other Wind, 2001
    Napomena: Priča Dragonfly iz Tales from Earthsea nalazi se između Tehanu i The Other Wind i predstavlja važan most za serijal kao cjelinu, kako to navodi sama autorka na svom web sajtu.

  • Kratke priče:
    • "The Word of Unbinding", 1975 (u The Wind's Twelve Quarters) (originalno objavljena januara 1964.)
    • "The Rule of Names", 1975 (u The Wind's Twelve Quarters)
    • "Dragonfly" (u Legends, ed. Robert Silverberg; takođe i u Tales from Earthsea)
    • Tales from Earthsea, zbirka kratkih priča, 2001 (dobitnik Endeavour Award)
Ekumen (science fiction)
  • Romani Hainskog ciklusa
    • Rocannon's World, 1966
    • Planet of Exile, 1966
    • City of Illusions, 1967
    • The Left Hand of Darkness, 1969 (dobitnik Hugo Award i Nebula Award)
    • The Dispossessed: An Ambiguous Utopia, 1974 (dobitnik Hugo Award i Nebula Award)
    • The Word for World is Forest, 1976 (dobitnik Hugo Award)
    • Worlds of Exile and Illusion, 1996 (omnibus  Rocannon's World, Planet of Exile i City of Illusions)
    • The Telling, 2000 (dobitnik Endeavour Award)
  • Ekumenske kratke priče
    • Dowry of the Angyar (1964)
    • Winter's King (1969
    • Vaster Than Empires and More Slow (1971)
    • The Day Before the Revolution (1974)
    • The Shobies' Story (1990)
    • Dancing to Ganam (1993)
    • Another Story OR A Fisherman of the Inland Sea (1994)
    • The Matter of Seggri (1994) (dobitnik James Tiptree, Jr. Award)
    • Unchosen Love (1994)
    • Solitude (1994) (dobitnik Nebula Award)
    • Four Ways to Forgiveness (1995) (Four Stories of the Ekumen)
    • Coming of Age in Karhide (1995)
    • Mountain Ways (1996) (dobitnik James Tiptree, Jr. Award)
    • Old Music and the Slave Women (1999)
Mješoviti romani i ciklusi priča
  • The Lathe of Heaven, 1971 (snimljeni TV filmovi, 1980 i 2002)
  • Malafrena, 1979
  • The Eye of the Heron, 1982
  • Always Coming Home, 1985
Kolekcije kratkih priča[/size]
  • The Wind's Twelve Quarters, 1975
  • Orsinian Tales, 1976
  • The Compass Rose, 1982
  • Buffalo Gals, and Other Animal Presences, 1987
  • Searoad, 1991
  • A Fisherman of the Inland Sea, 1994
  • Four Ways to Forgiveness, 1995
  • Unlocking the Air and Other Stories, 1996
  • The Birthday of the World, 2002
  • Changing Planes, 2003
Knjige za djecu i mlade
  • The Catwings Collection
    • Catwings, 1988
    • Catwings Return, 1989
    • Wonderful Alexander and the Catwings, 1994
    • Jane on her Own, 1999
  • The Western Shores
    • Gifts, 2004
    • Voices, 2006
    • Powers, (not written yet)
  • Ostale knjige za djecu i mlade
    • Very Far Away from Anywhere Else, 1976
    • Leese Webster, 1979
    • The Beginning Place, 1981
    • Solomon Leviathan's Nine Hundred and Thirty-First Trip Around the World, 1984
    • A Visit from Dr. Katz, 1988
    • Fire and Stone, 1989
    • Fish Soup, 1992
    • A Ride on the Red Mare's Back, 1992
    • Tom Mouse, 2002
Nonfiction
  • Proza
    • The Language of the Night, 1979, revised edition 1992
    • Dancing at the Edge of the World, 1989
    • Steering the Craft, 1998 (about writing)
    • The Wave in the Mind, 2004
  • Poezija
    • Wild Angels, 1975
    • Hard Words and Other Poems, 1981
    • Wild Oats and Fireweed, 1988
    • Going Out with Peacocks and Other Poems, 1994
    • Sixty Odd: New Poems, 1999
    • Incredible Good Fortune, 2006
Prevodi i tumačenja
  • Lao Tzu : Tao Te Ching, a Book about the Way & the Power of the Way, 1997 (tumačenja i komentari)
  • Kalpa Imperial, 2003, sa Angélica Gorodischer španskog originala
  • Selected Poems of Gabriela Mistral, sa Gabriela Mistral španskog originala
Le Gvinova je plodan autor i objavila je mnogo radova koji ovdje nisu navedeni. Mnogi radovi objavljeni su u SF magazinima. To što oni nisu obuhvaćeni antologijama prosto je neshvatljivo.
Sačuvana

Čovek se ne bori s rupom iskopanom na pogrešnom mestu, nego s budalama koje su je iskopale. Rupu jednostavno zatrpava.
Stranice: [1]   Idi gore
  Štampaj  

 
Prebaci se na:  

Šema sajta  ◊   SF Vektor  ◊   TV program  ◊   Periodni sistem NF

Pravilnik  ◊   SF kviz  ◊   NF na Krstarici  ◊   SF filmovi  ◊   Bibliografije

Kopirajt © 2006-2019. SF tim. Sva prava zadržana.
Pokreće MySQL Pokreće PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines | Mapa foruma | Arhiva | wap2 Ispravan XHTML 1.0! Ispravan CSS!
Stranica je napravljena za 0.024 sekundi sa 24 upita.