SF tim
* 04.06.2020. 13:20:34
napredna pretraga  
Dobro došli, Gost. Molimo vas prijavite se ili se registrujte.
Da niste izgubili svoj aktivacioni e-mail?

Prijavite se korisničkim imenom, lozinkom i dužinom sesije
Vesti: Fan forum SF fanova. Smile
 
  Portal   Forum   Pomoć Pretraga Igre Prijavljivanje Registracija  
Stranice: [1]   Idi dole
  Štampaj  
Autor Tema: Beowulf..  (Pročitano 5619 puta)
0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.
Pikax
Immortal

predsednik


Poruke: 1.385
Ugled: +16/-13
Pol: Žena
Van mreže


« poslato: 26.02.2008. 16:01:10 »

..."Beovulf je treći animirani film iz radionice Roberta Zemeckisa, rađen relativno novom i impresivnom motion capture tehnikom. Međutim, ono što zaista pleni kod Beovulfa jeste scenario Neila Gaimana i Rogera Avarya, koji su se na izuzetno znakovit način poigrali matricom mita...


"Vreme junaka je mrtvo: ubilo ga je božanstvo Hrist, ne ostavljajući za sobom ništa sem sramote, straha i žalosnih mučenika."

Ove reči u jednom trenutku Beovulfa izgovara istoimeni junak, razočaran i mučen teretom prošlosti. Revizionistički duh kojim su Neil Gaiman i Roger Avary obogatili originalnu poemu (čistunci bi rekli oskrnavili), provejava od početka filma. Scenaristi su se odvažili da naslovnom heroju dozvole da naposletku posrne, pa da dvosekli mač Beovulfovog ponosa i arogancije zaseče tipičnu i pravolinijsku strukturu originalnog mita.

Izvorna poema može se posmatrati kao konačno i stoga prečišćeno mitsko ishodište, jasna granica između apsolutnog Dobra i Zla. Za razliku od toga, kao nekakva zamišljena polazna tačka može se uzeti Zemeckisovo filmsko čitanje poeme, gde je svaki prelomni trenutak u priči relativizovan. To je učinjeno u skladu sa maksimama da su i heroji pre svega ljudi, kao i da se sa izvorišta vrlina istovremeno poje i sve najgore mane.

Beovulf dolazi da kraljevstvo oslobodi od monstruma. Samouveren i gord (s razlogom), smesta se verbalno sukobljava sa sumnjičavim Unfertom. Ispredajući očigledno preteranu priču (mit unutar mita) o sopstvenom junaštvu, svestan svoje slabosti, Beovulf skriva punu istinu od drugih, ali istovremeno nam daje natuknicu o čoveku koji čuči unutar heroja. Kasnije će Beovulf opravdati reputaciju u sukobu sa tragičnim monstrumom Grendelom, humanizovanim do granice sažaljenja koje se meša sa primalnom zgađenošću koju izaziva njegov izgled. Ali, upravo nakon toga na scenu će stupiti Beovulf-čovek i srušiti mit o sebi.

Zanimljivo je da su Gaiman i Avary relativizaciju mita ostvarili ne rušeći one inicijalne stubove na kojima počivaju priče o junacima većim od života, po čijim životopisima se kasnije ispredaju pesme. Geneza ovog trenutka sjajno je uhvaćena na kraju u ključnom razgovoru između Beovulfa i njegovog saborca Viglafa.

Priča o tome šta biva sa mitskim junacima nakon što ispune svoju sudbinsku dužnost data je iz savremene vizure. Striktna crno-bela podela tako ostaje stvar (slavne?) prošlosti, ali bez nasilne modernizacije u postmodernom ključu. Nagoveštajem istorijskih promena napravljena je kopča sa realnim, savremenim svetom (vidi citat s početka), ali junaci Beovulfa ipak ostaju mitski heroji iz alternativne prošlosti.

Nakon preispitivanja potrebe za junacima u jednom novom vremenu u kojem je ustanovljen konačan Mit (neizbežni dolazak hrišćanstva), krug se polako zatvara. Svi drugi mitovi i sva ostala božanstva polako padaju u zaborav. Probuđeni heroj svestan je ograničene upotrebljivosti, vođen je drugačijim motivima i progonjen „grehom očeva“, pa se ne može nadati istoj sudbini. Ako je inicijalno junaštvo Beovulfa vodilo u razbijanje mita, onda je njegov konačni podvig učinio da se mitska struktura nanovo uspostavi. Ali, ovoga puta to je deo neke druge priče u kojoj Beovulf-čovek više nije protagonista.

Beovulf bi možda bio još upečatljiviji da je u pitanju klasični igrani film, umesto što je snimljen uz pomoć još uvek pomalo neprirodne bastardne tehnike (mada vidno uznapredovale od Polar Ekspresa). Animacija pruža veliku slobodu u oblikovanju scena, poigravanju kamerom i efektima, ali isto tako kao zalog uzima jedan komadić ljudskosti koja se izgubi negde u svim tim pikselima.

Ono što je, pak, urađeno na nivou sâme priče vredno je svake hvale. Provukavši poemu kroz holivudsku mašineriju, Zemeckis i njegov tim scenarista ponudili su zanimljivu i bogatu nadgradnju originalne priče, a to je nešto što se zaista retko viđa."

Miloš Cvetković
« Poslednja izmena: 20.06.2008. 21:14:15 od dan555 » Sačuvana

Pikax
Immortal

predsednik


Poruke: 1.385
Ugled: +16/-13
Pol: Žena
Van mreže


« Odgovor #1 poslato: 15.03.2008. 02:33:47 »

"Beowulf" krasi izuzetno zanimljiv scenario ( Gejman ), dobra gluma ( Hopkins, Malkovic) i interesantan (možda i unikatan) način interpretacije heroja.
Animacije nekako ruše toplinu priče..ali nebitno, itekako vredi pogledati.
Sačuvana

Stranice: [1]   Idi gore
  Štampaj  

 
Prebaci se na:  

Šema sajta  ◊   SF Vektor  ◊   TV program  ◊   Periodni sistem NF

Pravilnik  ◊   SF kviz  ◊   NF na Krstarici  ◊   SF filmovi  ◊   Bibliografije

Kopirajt © 2006-2019. SF tim. Sva prava zadržana.
Pokreće MySQL Pokreće PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines | Mapa foruma | Arhiva | wap2 Ispravan XHTML 1.0! Ispravan CSS!
Stranica je napravljena za 0.043 sekundi sa 23 upita.