"Društvene" nauke i SF

(1/26) > >>

Glorija:
Pažljivim pregledom spiska tema  :twisted: najzad shvatih zašto je priča o naukama o društvu uvek  :poster_spam: - nema svoju Temu  :ideja:

Hajde da to ispravimo ! Možemo ovde da pričamo i o marksizmu. :lol:

Ipak, glavni razlog za pokretanje nije marksizam. Ima veze sa futurologijom ali ne i sa Lemom  :twisted:, sa ljudskom ličnošću, ali bez psihijatrije  :twisted:, ....

Elem, kad pričamo o budućnosti uvek nekako mislimo na materijalnu budućnost ( kakvi će biti gradovi, vozila, ... da li ćemo putovati samo do Meseca ili dalje, ...) ili na društveno uređenje ( utopija, postapokalipsa, ... ). Pojedinac se prosto gubi (osim kad je reč o kiborgu ili proizvodu genetskog inženjeringa, da zanemarimo ludake  :twisted: ).

Marks "otkriva" dijalektiku razvoja društva (uprošćeno  :roll: ) a dijalektika razvoja ličnosti ??? ( Priznajem: baba ima teoriju zašto marksizam nije "uspeo" - zanemarena je sama ljudska psihologija !  :ideja:  :lol: :lol: :lol: )

Retke su knjige koje mogu "iz temelja" da potresu sve što sam do sada naučila. Ovo je jedna od tih (iako ih je više  :twisted: )

http://www.korisnaknjiga.com/istorija-privatnog-zivota-iv-naslov-7531

Iako su sve vrlo interesantne i informativne pa ih toplo preporučujem , ono što me potreslo je činjenica da se vremenom sama ličnost pojedinca menjala.

Ako mislite da to nije značajno razmislite o tome malo bolje. Prosečan čovek misli da je ponašanje naših predaka neshvatljivo (ubijanje beba, žrtvovanje ljudi, ... i, što da ne, gradnja katedrala od strane ljudi koji žive u svinjcu ). Jeste ako mislite sa vlastite "pozicije" i koristite današnje kriterijume. Sama psihologija pojedinca menjala se sa vremenom. Ono što je nekad bilo sveto danas je čista budalaština. Ako vam se beba razboljeva odnećete je pedijatru a bacanje bebe na đubrište vam neće pasti na pamet mada je takvo ponašanje bilo uobičajeno jako dugo u ljudskoj istoriji. Ili, ako vam šef umre nećete se pridružiti kolegama u kolektivnom samoubistvu (naravno, uvek možete preživeti kao ronin  :wink: :twisted: ). Volim dedu ali neću mu se živa pridružiti u grobu  :twisted:

Ne "ubrzava" samo razvoj tehnologije. I ljudi se brzo i često drastično menjaju. Ako uporedimo potrošnju sapuna i sl. od strane radnika s kraja 19. i 20. veka ...  :lol: :lol: :lol:

Bez šale, pogledajte kako se brzo menjaju .... hajde da to nazovem "in & out" stvari. Slepa odanost vladaru nekad je bila "in" a danas ? Samo ako je u pitanju venčanje princa ...  :twisted: Biti član SK ... nekad izvor ponosa a danas ?

Položaj i sama žena ? Od vlasništva kojim se raspolaže do ... pomahnitale feministkinje  :twisted: ili žeMskog šoviniste  :wink:

Mislim da nam budućnost manje zavisi od razvoja tehnologije i vrste društvenog uređenja. Sve zavisi od toga da li će se i kako menjati promeniti sami ljudi. Šta vredi najbolja tehnologija ako je čovek nespreman da je izkoristi ? Strah od kompjutera kod starijih evidentno postoji. Otpor tehnološkim novinama znao je biti vrlo otvoren i nasilan. Sada to isto postoji samo bolje prikriveno ali sa teškim posledicama ( ne razbijaj - sabotiraj! ). Prilagođavanje teško ide ali je neophodno. Bez prihvatanja novih stvari nema ni njihove upotrebe pa je sav napor uzalud ( Džaba ste krečili ! grafit )

 :oops: Ovo počinje da liči na lekciju a ne na ono što treba da bude - poziv da iznese svako svoje viđenje !

svetlost lutalica:
Citat

Ovo počinje da liči na lekciju a ne na ono što treba da bude - poziv da iznese svako svoje viđenje !

U stvari, najviše liči na otvorenu provokaciju (mene).  :mrgreen:  :lol:
Na koju ću vrlo rado nasesti, samo kad pozavršavam neke obaveze.  :-D

Glorija:
 :wall: :oops: :kesa: Baba je "pročitana"  ...

Ipak, ne možeš da kažeš da nije interesantno a može biti i zabavno  :wink: :lol:

Samo lagano, bez žurbe. Zna se šta je preče !

svetlost lutalica:
Glorija, ne bih baš rekla da se menja psihologija, menja se moral. A moral se menja zato što je društveno uslovljen, i kad se promeni društveni kontekst onda se i moralne norme (mada uglavnom polako) menjaju. Sad, taj društveni kontekst je delimično, istovremeno, i tehnološki kontekst.

(npr. pilula za kontracepciju - tehnički izum - je manje-više izazvala seksualnu revoluciju, a Klark je to u jednoj rečenici u "Kraju detinjstva" odveo i korak dalje)

Sa tačke gledišta recimo starih Grka, "izlaganje" bolesnih i deformisanih beba (ili kako ti reče, ostavljanje na đubrištu) je i te kako imalo smisla jer zajednica (porodica, polis) prosto nije imala resursa da se njima bavi, a te bebe niti su imale baš dobre šanse da prežive niti da im život bude na bilo koji način zadovoljavajuć. Kad smo došli do stupnja da neke stvari mogu da se izleče a neke da se ublaže, došli smo i dotle da je napuštanje (a kamoli ubijanje) beba nešto strašno da strašnije ne može biti.

Drugo, nisam sigurna koliko priča o pojedicu i njegovom...bilo čemu...ima smisla pre nekog recimo, uslovno, savremenog doba.

A Herkul Poaro lepo kaže "ljudi se ne menjaju".  :mrgreen:
Ljudi su prosto to što su, i prilagođavaju se okolnostima. A okolnosti (prirodne društvene i tehničke) se menjaju. Sad, šta su to ljudi je pitanje za milion dolara. Nije nemoguće da je najbliže bio Makijaveli sa "un mezzo bestia e mezzo uomo".

vanax:
Imam potrebu da se sa mnogo toga ne složim, ali dok Svetlost ne spakuje preče pusule, da ubacim jedno side kick razmišljanje. Zapanjimo se kad saznamo koliko se brzo virusi genetski menjaju. Čini nam se da se čovek ne menja (ono što vidimo kao promene uvek smo spremni da pripišemo nečem drugom). E, ovako:
1. Brzina evolucije je obrnuto proporcionalna složenosti živog organizma.
2. Humanizam je floskula, u ljudskom društvu životinjizam ima prioritet.
3. Između razvoja civilizacije i tehnološkog razvoja ne može se povući znak jednakosti, a i proporcionalost se jedva nazire.
Toliko za početak.

Navigacija

[0] Indeks poruka

[#] Sledeća strana