Ako nekog interesuje, u prilogu moze naci moj tekst "Zasto je Neo nov? Trilogija Matrix i istorija filozofije", tekst je objavljen u casopisu
Theoria, godiste 54, godina 2011, str. 5–21.
Verzija je pripremljena za stampu, i stampana s tim stranicama, ali su naknadno pre stampe ubaceni apstrakt i ispravljene neke slovne greske.
Naravno, vrlo bi me radovalo da cujem sta drugi misle o iznetim tezama.
Predrag Milidrag
Institut za filozofiju i drustvenu teoriju
Beograd
www.instifdt.bg.ac.rsEvo i rezimea
Tekst analizira filmsku trilogiju Matriks brata i sestre Vačauski s aspekta istorije filozofije i prisustva ideja Platona, Dekarta i Hegela u njoj. U prvom delu analizira se platonistički okvir prvog filma i tvrdi se da u njemu njema kartezijanske radikalne sumnje, ali da je prisutna kratezijanska tema u fizičkim vežbama u samom svetu matriksa kao način za oslobađanje duha. U drugom delu, koristeći Hegelovu
Filozofiju istorije i
Fenomenologiju duha, autor pokušava da odgovori na pitanje iz naslova: šesti Neo jeste nov jer on počinje da sam sebe određuje, on je slobodan. Završni deo teksta posvećen je borbi Nea i Agenta Smita u trećem delu. Neova smrt jeste tragična u hegelovskom smislu tragedije. Na kraju, autor tumači dijalog između Arhitekte i Proročišta koristeći Marksovu ideju da je celokupna prethodna istorija čovečanstva samo predistorija.
Ključne reči: Platon, Hegel, Dekart, Marks, sloboda volje, platonizam, filozofija istorije, tragedija.