Under the Skin - Pod kožom (2013)
Svoje mišljenje sveo bih na: ŠKK je ovo??? Ako gledate film bez ikakvog predznanja, bez ijedne pročitane najave, ni na samom kraju neće vam biti jasno šta se dešava. A može biti (vrlo verovatno) da je samo do mene i da upravo ispadam glup u društvu.
Film sam pogledao bez ikakvog predznanja i ijedne pročitane najave.
Ko voli, i to mnooogo, Skarlet Johanson svakako će uživati gledajući je celog filma i to vrlo često golu golcatu. Za nas ostale, kojima je samo simpatična, ovo je teška dosada ispunjena banalnim, beznačajnim dijalozima i kadrovima.
Dapače, spadam u onaj dio publike koja jako mnogo voli da gleda Skarlet.
Meni je film nešto legao, ali ne samo zbog Skarlet. Kupile su me scene obrade Celtic-ovog navijača, a posebno finalna scena koja je najbolji dio filma.
Skarlet je nešto, ne zna se šta, što je uzelo oblik mrtve devojke koju je njen kolega (?) vanzemaljac (?) našao kraj puta. Vozika kombi, razgovara sa prolaznicima i one koji nemaju nikoga odvodi u kuću u kojoj, dok je prate skidajući se, utonu u neku crnu prozirnu... hmmm, nemam pojma šta. Skarlet bez problema hoda po tom, "hmmm, nemam pojma šta". Od jadnih ljudi ostane samo koža (bar dugmići da su ostali). Šta i zašto im to rade ne zna se i nema nikakvih naznaka niti uticaja na radnju (čuj, radnja, kao da je ima). Za KK su nam onda to prikazali???
Veliki deo filma puki je prikaz običnih ljudi običnog dana u običnom gradu. Turista uzeo kameru i snima... jedino što je u kadru i Skarlet.
Ipak, mora se reći da je čak i ovakva dosada umešno snimljena. Vidi se dobar rad kako režije tako i kamere. Jeste da smo preplavljeni krajnje nepotrebnim scenama vožnje, hodanja, ulica... tokom kojih se ama baš ništa ne dešava ali jesu dobro urađene. Samo, dosadno ih je gledati, bre.
Kasnijim istraživanjem saznajem da većina glumaca u filmu (svi oni sa ceste pokupljeni) nisu ni znali da glume. Radi se o običnim i random ljudima, slučajnim prolaznicima. Eksperimentalno i lijepo, rekao bih.
Skarlet je AI neke nepoznate predatorske vrste koja cijeni ukus ljudskog mesa, bjelačkog, sjevernoevropskog koje dobija poseban šmek kada se konzumira u stanju ekstremne napaljenosti.
Ona je uzela ili joj je data koža te djevojke, a također - ona je i programirana. Dakle, visokointeligentni, poluautonomni (jer je programiran), visokosofisticirani humanoidni robot koji nema pojma da je robot niti ima cijelu sliku "misije".
Da povučem paralelu - nešto kao "Snark" iz serijala "Galaktičko središte" Gregori Benforda - pouautonomi AI koji se naprosto zaljubi u ljude.
Ovo je umetnički film kome je forma važnija od sadržaja. Priča je mogla biti ispričana mnogo bolje, razgovetnije i zanimljivije. Ovako, pretpostavljam da su se lepo igrali oni koji su ga stvarali i gledaoci koji su na njihovim talasnim dužinama takođe će može biti uživati.
Slažem se sa svim navedenim. Film će vremenom postati kultni i nije za masu.
Vapijem za odgovorima!
Zašto!!! joj se to dešava??? A i šta se uopšte dešava???
Zašto i da li počinje da oseća nešto prema ljudima? ili čak dobije nešto naše??? Iz nekog razloga zagleda sebe i šta - vidi se kao ljudsko biće? ljudska spoljašnjost počne da ulazi u nju samu? ili samo razvije empatiju za nas? ...
Bez objašnjenja ostaje samo prazna slika nečega neodređenog.
Skarlet je ono što sam gore objasnio, prema mom skromnom mišljenju. Ona u sebe vremenom učitava ili preslikava ljudskost jer postoji praznina sa jedne strane - i ogroman neiskorišten kapacitet sa druge strane.
Naravno, tu je i čuveno pitanje "a šta ta bića uopšte rade ovde i šta bi od nas?". Prvo, poznaju nas do najsitnijih detalja. Biće Skarlet tečno govori engleski, vodi razgovor sa svim finesama pa čak uspešno "rukuje" supilnim seksualnim nagoveštajima. Dakle, ne samo što zna ono što se da naučiti posmatranjem već i ono što je duboko u nama.
Uz to vozi kombi bez greške što će reći da zna saobraćajna pravila, kao što se odlično snalazi i sa društvenim i socijalnim običajima.
Po ovome teško da su istraživači jer očito nemaju šta više da nauče. Moguće da nas poznaju bolje od nas samih.
U stanju su da naprave besprekornu kamuflažu, potpuno funkcionalnu kožu, oči, usta... pa će biti da i naša tela bolje od nas znaju.
Šta će onda ovde? Uzimaju usamljene, ogule im kožu (koja im, očito, ne treba jer je i sami mogu napraviti) i uzmu "meso i kosti". Za šta im to koristi, nemamo pojma jer u filmu nema ni najmanjeg nagoveštaja.
E sad, ako im je naše telo sve što traže šta rade u visokourbanizovanoj sredini? Čak i najusamljeniji čovek u gradu ima veze, komšije, kolege na poslu, zaposlene u prodavnicama u kojima se snabdeva... kad tad neko će primetiti da ih nema. Nemoguće je sakriti veliki broj nestalih.
Pošto se kriju iza naših koža, jasno je da žele da ostanu neprimetni. Pa zar nije onda bolje da pokupe ljude iz neke bestragije, džungle, nego da se zamajavaju u jednoj od najrazvijenijoj državi na svetu??? Ako žele da se infiltriraju zašto biraju beznačajne likove, gubitnike a ne ciljaju na uticajne osobe?
Evo ovako, ono nešto u šta žrtve propadnu je pravi vanzemaljac ili njegova visokotehnološka naprava - materija za konzumaciju - tečna mikrovalna npr.. Povlačim hrabru paralelu sa Solarisom i vidim utjecaj na ovaj film.
Skarlet je AI, motoristi su AI - različitog ranga i sa različitim zadacima - ulogama.
Vanzemaljac želi konzumaciju ljudskog mesa i energije u stanju zaleđene ekstremne napaljenosti. Oni slijede Skarlet kao opčinjeni i tonu polagano u tu crnu masu u kojoj ostaju živi tokom konzumacije do samog kraja.
Oni, vanzemaljci ljudožderi, ne žele da se infiltriraju nego žele da love određenu vrstu ljudi. Pri tome oni to rade donekle prikriveno jer, realno, veliki broj ljudi svaki dan nestaje, posebno na razivjenom zapadu, bez ikakvog traga. Oni, naravno, većinom bivaju metama serijskih ubica ili organizovanog kriminala.
I na kraju, čemu pažljivo i oprezno kupljenje žrtava kada onaj motociklista brutalno otme jedinog preživelog i to znajući da ima svedoka? Nekonzistentnost koja narušava i ono malo priče.
Naizgled je nekonzistentnost jer postoji i ona scena u kojoj se motociklista rotira oko nepokretne Skarlet koja stoji i gleda ravno i u prazno. On kao da je uštimava, prilagođava. Oboje su AI, proizvod nehumanodne visokointeligentne vrste, ljudožderske. Različitog su ranga jer su programirani za različite zadatke.
Motociklista otima onog kojeg je Skarlet pustila i trpa ga u gepek. On je svjedok, kao i oni koji su vidjeli otmicu - ali za razliku od svjedoka otmice - on je jako neugodan svjedok koji ne smije da preživi. Ostali svjedoče običnoj otmici.
Muzičku podlogu čini stalno ista jednostavna upozoravajuća melodija koja nagoveštava nešto opasno, a to opasno nikako da dođe. Može pomalo i da nervira, em dosadne scene em dosadna muzika.
Meni je muzika u kontekstu ukupne atmosfere izrazito fascinantna. Doduše, ja sam tokom svog formiranja kao ličnosti bio ljubitelj i konzument psihodelije u različitim formama, tako da apsolutno prihvatam da muzika može nekome zvučati i dosadno.
Budžet je bio prevelikih 13 miliona dolara (valjda je većina otišla na honorar Johansonove). Sumnjam da je snimanje koštalo više od nekoliko stotina hiljada.
Zaradio je manje od 6 miliona što ne čudi jer nije namenjen širokoj publici. Čak i ovoliko je previše jer je poprilično hermetičan. Valjda je Skarelet privukla ljude u bioskope.
Slažem se da je 13 miliona otišlo na honorar za Skarlet i za autorska prava jer je ovo film koji je rađen prema SF romanu ili SF noveli.
6 miliona iz bioskopa je rezultat reklame i Skarletin doprinos. Film nije za mase i ima potencijal da postane kultni. S tim u vezi će biti i moja bitno različita ocjena filma od ocjena već datih na temi.
Da bih "spasio" film vezano za konfrontirana i bitno drugačija mišljenja mene i ostalih kazat ću da bi bez završne scene film bio propao projekat. Završna scena je šlag na tortu. Za vas koji ste gledali:
Bez tih završnih scena film ne bih smatrao potencijalno kultnim.
Od mene ocjena između "dobro" i "izvanredno". Recimo da je "dobro" sa preporukom za gledanje jer, prema meni, film ima kultni potencijal i svakako mu treba dati šansu. S tim u direktnoj vezi su totalno različiti pogledi na film na ovoj temi.
Vama kojima se film uopće nije svidio - postoje filmovi koji bi vama bili kultni, a meni smeće. Ljudi su različiti, ukusi su različiti...